loading...
روستای دهنو سلیم آباد بخش ششتمد
آلبوم تصاویر
آلبوم تصاوير

تصاوير خود را براي ما ارسال کنيد تا در البوم سايت قرار دهيم r.dehnavi82@yahoo.com               

روح اله دهنوی بازدید : 1185 یکشنبه 15 بهمن 1391 نظرات (1)
بی‌گمان بهترین روش تربیت که مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و همه نیازهای روحی و روانی اوست‌، راه وحی است و قرآن کریم آیین خود را بهترین آیین تربیت برای کل بشر معرفی کرده و می‌فرماید:"این قرآن‌، به راهی که استوارترین راههاست‌، هدایت می‌کند." (اسرأ، 9) و هر چند که به روش تربیت کودک در قرآن تصریح نشده و لکن این مطلب‌، از لابلای برخی از آیات و داستان‌های قرآن کریم به زیبائی نمایان است‌؛ در این پاسخ‌نامه‌، به طور اختصار، به چند شیوة مهم می‌پردازیم‌:
1. روش‌الگویی‌:انسان ذاتاً الگوطلب و الگوپذیر است‌. به همین جهت یکی از بهترین و کوتاهترین روش‌های تربیت برای نمونه و تربیت عملی هر چه کمال و جاذبه نمونه ارائه شده بیشتر باشد. این روش کارآیی بیشتری خواهد داشت‌. تربیت ابتدایی کودک به طور طبیعی با روش الگویی شکل می‌گیرد؛ چرا که کودک در چند سال نخست زندگی خود، همه کارهایش را از الگوهای پیرامون خود که در درجة اول "پدر و مادر" او هستند، الگو برداری می‌کند و با تقلید از آنان رشد کرده و ساختار تربیتی‌اش سامان می‌یابد. به طور کلی روش الگویی به عنوان تربیت عملی بر جان انسان‌ها می‌نشیند و در نفوس آنها رسوخ می‌کند.
به همین جهت قرآن کریم می‌فرماید:"أَتَأْمُرُون‌َ النَّاس‌َ بِالْبِرِّ وَ تَنسَوْن‌َ أَنفُسَکُم‌؛(بقره‌،44) آیا مردم را به نیکی دعوت می‌کنید، اما خودتان را فراموش می‌نمایید؟!و در آیه‌ای دیگر می‌فرماید:"ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا سخنی می‌گویید که عمل نمی‌کنید؟!# نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنی بگویید که عمل نمی‌کنید." (صف‌، 2 و 3)
قرآن کریم‌، پیامبر اکرم‌را به عنوان الگویی کامل برای تربیت عملی بشر، معرفی می‌نماید و می‌فرماید:"مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود." (احزاب‌، 21) ]در این زمینه نظر کنید به آیات‌:(ممتحنه‌،4)؛ (تحریم‌،10ـ12)[
بعد از پدر و مادر، یکی از الگوهای کودکان و جوانان‌، "دوستان‌" آنها هستند که در برخی از موارد الگوپذیری آنان از دیگران بیشتر است و روی تربیت عقایدی و اخلاقی و رفتاری آن ما تأثیر دارند. قرآن کریم در این زمینه هشدار داده و می‌فرماید:"و (به خاطرآور) روزی را که ستمکار دست خود را (از شدّت حسرت‌) به دندان می‌گزد و می‌گوید:"ای کاش با رسول (خدا) راهی برگزیده بودم‌# ای وای بر من‌، کاش فلان (شخص گمراه‌) را دوست خود اختیار نکرده بودم # او مراد از یادآوری (حق‌) گمراه ساخت بعد از آنکه (یاد حق‌) به سراغ من آمده بود." (فرقان‌، 27 ـ 29) یکی دیگر از موارد الگوگیری کودکان و جوانان‌، محیط تعلیم و تربیت آنها یعنی همان "معلّم‌" و مربی کودکان می‌باشند و معمولاً تمامی حرکات و سکنات خود را از مربیّان‌، نمونه‌برداری می‌کنند، به همین جهت‌، هنگامی که از امام باقر7 درباره آیة "فَلْیَنظُرِ الاْ ؟ًِنسَـَن‌ُ إِلَی‌َ طَعَامِه‌ِ"(عبس‌، 24) انسان باید به غذای خویش بنگرد." سؤال شد، حضرتش فرمودند:"یعنی علمی که فرا می‌گیرد، بنگرد از چه کسی فرا می‌گیرد."(المحاسن‌، احمدبن محمدبن خالد البراقی‌، ج 1، ص 347، ح 724، المجمع العالمی لاهل البیت‌:.)
2. روش محبّت‌:بی‌گمان این روش در اصلاح و تربیت همه انسان‌ها به خصوص کودکان‌، نقشی عظیم و کارساز دارد که خداوند متعال‌، پیامبر گرامیش‌را به روش محبّت آراسته کرده‌(آل عمران‌، 159.) و تعبیر قرآن کریم نیز از کودکان به "بخشش‌" و هدیه‌، تعبیری است محبت‌آمیز، می‌فرماید:"به هر کس که بخواهد دختر می‌بخشد و به هر کس بخواهد پسر می‌بخشد."(شوری‌،49)
انسان‌، به فطرت خود نیازمند محبّت است و در مراحل اولیه زندگی و دوران کودکی خویش به محبتی بیشتر نیاز دارد و تأثیر روش محبت در سازمان دادن به شخصیت کودک بر کسی پوشیده نیست‌. البته محبتی معتدل و راستین و به دور از تکلف و تصنّع و متناسب با سن و سال و وضع و حال کودک وبه دور از تبعیض که در این زمینه روایاتی از اهل بیت‌:نیز داریم‌.(رجوع کنید به‌:میزان الحکمة‌، محمد محمدی ری شهری‌، ترجمه حمید رضا، شیخی‌، ج 14، ص 708، ح 22620 ـ 32633، دارالحدیث‌.) نمونه‌هایی از این روش را در قرآن کریم‌، می‌توان در داستان حضرت یوسف‌غ جستجو کرد. یکی در هنگامی که پدرش‌، حضرت یعقوب‌غ بنابر تقاضای برادران یوسف‌، او را به بازی و گردش می‌فرستد و خوف از جان یوسف‌غ را دارد.(نظر کنید به آیات‌:(یوسف‌، 12 ـ 13).) نمونه‌ای دیگر از این روش (محبت‌) همانا طلب بخشش گناهان و استغفار برای برادران یوسف‌غ از خداوند متعال است‌، در هنگامی که به خطای خود پی می‌برند.(نظر کنید به‌:(یوسف‌، 97 ـ 98).)
3. روش موعظه‌:این روش از جمله روش‌هایی است که خداوند متعال برای تربیت همه انسان‌ها بدان سفارش کرده و می‌فرماید:"با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما."(نحل‌،125)
موعظه نیکو، موعظه‌ای است که از جان پاک واعظی راه یافته‌، به روشی نیکو، از آن برای اصلاح و هدایت بهره گرفته شود. و خود قرآن کریم‌، کتاب موعظه الهی است‌(نظر کنید به‌:(یونس‌، 57).) نمونة زیبای روش موعظه‌، پند و اندرزهای لقمان حکیم به فرزند خویش است‌، مواعظی در زمینه اصول اعتقادی و وظایف شرعی و همچنین آداب نیکوی اخلاقی در وجوه فردی و اجتماعی‌، می‌فرماید:"(به خاطر بیاور) هنگامی را که لقمان به فرزندش ـ در حالی که او را موعظه می‌کرد ـ گفت‌:"پسرم‌!چیزی را همتای خدا قرار مده که شرک‌، ظلم بزرگی است‌." (لقمان‌، 13)(سپس در یکی دیگر از اندرزهای اعتقادی خود می‌فرماید:"پسرم‌!اگر به اندازه سنگینی دانه خردلی (کار نیک یا بد) باشد، و در دل سنگی یا در (گوشه‌ای از) آسمان‌ها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را (در قیامت برای حساب‌) می‌آورد؛ خداوند دقیق و آگاه است‌."(لقمان‌،16) و در موعظه‌های تکالیف دینی می‌گوید:"پسرم‌!نماز را بر پا دار، و امر به معروف و نهی از منکر کن‌، و در برابر مصایبی که به تو می‌رسد شکیبا باش که این از کارهای مهم است‌" (لقمان‌، 17) و در پایان موعظه‌های اخلاقی فردی و اجتماعی را چنین بیان می‌دارد." (پسرم‌!) با بی‌اعتنایی از مردم روی مگردان‌، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست ندار #¢ (پسرم‌!) در راه رفتن‌، اعتدال را رعایت کن‌؛ از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن‌) که زشت‌ترین صداها صدای خران است‌."(لقمان‌، 18 ـ 19)
4. روش تعلیم‌:این شیوه هم یکی از روش‌ها است که بیشتر در روایات ائمه‌:روی آن تأکید شده مثلاً در بعضی از روایات‌، یکی از حقوق فرزند را "آموزش قرآن‌" و یا "سوادآموزی‌" بر شمرده‌اند(ر.ک‌:نهج‌البلاغه‌، حکمت 399، نامه 31.) و در جای دیگر امام علی‌می‌فرماید:"از دانش ما به کودکان خود چیزی بیاموزید که خداوند به واسطه آن سودشان بخشد."(میزان الحکمة‌، همان‌، ج 14، ص 7107، ح 22753.)
و همچنین است آموزش نماز، شنا، تیراندازی که همه اینها در تربیت جسمی و روانی کودک مؤثر است‌. و در تربیت قرآنی‌، احتیاطهای لازم در امور جنسی کودک نیز حایز اهمیت شمرده شده او امر فرمودکه که کودکان باید با اجازه وارد اتاق خواب پدر و مادر شوند، می‌فرماید:"ای کسانی که ایمان آورده‌اید!بردگان شما، و همچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیده‌اند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند:پیش از نماز صبح‌، و نیمروز هنگامی که لباس‌های (معمولی‌) خو را بیرون می‌آورید، و بعد از عشا؛ این سه وقت خصوصی برای شماست‌، اما بعد از این سه وقت‌، گناهی بر شما و بر آنان نیست (که بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یکدیگر بگردید (و با صفا و صمیمیت به یکدیگر خدمت نمایید). این گونه خداوند آیات را برای شما بیان می‌کند (نور،58)
5. روش مراقبه‌:یکی از مؤثرترین شیوه‌ها برای حفظ کردار و تداوم اعمال صالح است‌، خواه در تربیت و تزکیه نفس باشد و یا تربیت کودکان و زیردستان‌، خداوند در این زمینه می‌فرماید:"ای کسانی که ایمان آورده‌اید!خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست نگه دارید."(تحریم‌،6)
6. روش تنبیه و سرزنش‌:روشی بسیار مهم در تربیت است که ظرافت و دقت خاص خود را می‌طلبد و باید در راستای تربیت و اصلاح کودک و یا هر فرد دیگر باشد، بدون این که به شخصیت انسانی و کرامت فرد، آسیبی برسد. قرآن کریم‌، نمونه‌ای از سرزنش کردن پدری همچون یعقوب‌غ را در مقابل سهل‌انگاری‌ها بلکه گناهان برادر یوسف‌غ بازگو می‌کند، می‌فرماید:"(یعقوب‌) گفت‌:"هوس‌های نفسانی شما این کار را برایتان آراسته‌!من صبر جمیل (و شکیبائی خالی از ناسپاسی‌) خواهم داشت‌، و در برابر آنچه می‌گویید، از خداوند یاری می‌طلبم‌
 
دانلود نرم افزار اندروید من و دخترام  نرف افزاری در راستای تربیت کودکان با ارائه راه کارهای عملی

روح اله دهنوی بازدید : 1070 چهارشنبه 01 آذر 1391 نظرات (0)

آفتهاي گياه زعفران


مزه و بوي پياز زعفران دلخواه بيشتر جانوران است. از اين رو براي بيشتر حيوانات اهلي و وحشي، حتي تيرهايي از حشرات، كرمها و قاب بالان هم خوراك لذيذي است[1]. پس همه خواهان پياز زعفران و هميشه در جستجوي آن هستند. آنها خيلي با اشتها غدّه زعفران را مي خورند. اگر مزرعه اي مورد حمله آنها قرار گيرد، در زماني كوتاه جيزي از آن باقي نخواهد ماند.

بنابر اين يك زعفرانكار بايد همواره مزرعه را زير نظر داشته باشد و اگر احياناً بوته يا بوته هايي را ديد كه نابه هنگام و بي موقع برگهايش زرد شده و يا خشكيده است، بايد خيلي زود به ريشه يابي علّت آن برخيزد و پس از شناسايي، به كمك متخصّصان، در مبارزه با آن چاره گر شود.

جانوران بزرگتر، پياز را از زير خاك بيرون مي آورند و مي خورند. پس از ردپا و نشانه هاي ديگر مي توان بآساني مسبّب را شناسايي كرد. ولي كرم پيازخوار كه سفيد رنگ است، پنهان و در زير خاك زندگي مي كند و ديده نمي شود. فقط از راه پژمردگي، زرد شدن برگها و خشكيدن آن مي توان پي به وجود آفت برد.

[1] خوك وحشي، خرگوش،موش و... زمين را مي كنند و پيازها را مي خورند

 

 

روح اله دهنوی بازدید : 883 جمعه 26 آبان 1391 نظرات (0)

امروزه علم ثابت كرده است كه نماز و امواج بدن انسان روی هم تأثيرات شگفتی دارند. به نقل از سايت I.S.I، «هارولد ‌بور» از دانشگاه ييل برای اولين‌بار با انجام يك آزمايش ساده، به وجود ميدان مغناطيسی در اطراف موجود زنده پی‌ برد. او با توجه به يك مولد الكتريكی كه در آهن‌ربا در داخل سيم‌پيچ دوران می‌دهد و جريان توليد می‌كند، او سمندری را در يك ظرف آب‌نمك قرار داد و ظرف را به دور سمندر چرخاند. الكترودهايی كه در اين ظرف وجود داشتند و به يك گالوانومتر حساس متصل شده‌ بودند، يك جريان متناوب را نشان می‌دادند. زمانی كه بور اين آزمايش را بدون سمندر انجام داد، گالوانومتر هيچ جريانی را نشان نداد. اين بدان معنا بود كه در اطراف موجود زنده ميدانی وجود دارد كه خاصيت مغناطيسی هم دارد. بور اين وسيله را بر روی دانشجويان داوطلب خود امتحان كرد و مشاهده كرد كه اين ميدان در بدن انسان هم وجود دارد و كاملا تابع رويدادهای اساسی زيست‌شناختی بدن است. او اين ميدان را حياتی ناميد چون هرگاه حيات از بين برود، ميدان حياتی هم از بين می‌رود. به گونه‌ای كه يك سمندر مرده كه در دستگاه بود هيچ پتانسيلی به وجود نمی‌آورد. تشكيل ميدان مغناطيسی بدن همانگونه كه می‌دانيد، در بدن ما ميليون‌ها عصب وجود دارد كه كار انتقال پيام در بدن ما به وسيله تحريك الكتريكی اين عصب‌ها صورت می‌گيرد. در اثر بارش بار در اطراف آنها در بدن ما يك ميدان تشكيل می‌شود و ميدان بدن ما در اثر فعاليت همزمان ميليون‌ها عصب به وجود می‌آيد. امواج مغزی امواج مغزی: دستگاه موج‌نگار مغز چهار نوع منحنی از امواج مغزی را ارائه می‌دهند كه عبارتند از: آْلفا، بتا، دلتا و تتا. ريتم‌های دلتا كندترين امواج مغزی را با تناوب از يك تا سه دور در ثانيه بوده و اغلب در خواب عميق ظاهر می‌شوند. به نظر می‌رسد كه ريتم‌های تتا كه دارای تناوب چهار تا هفت دور در ثانيه است به خلق و خوی بستگی داشته باشد. ريتم‌های آلفا از هشت تا 12 دور در ثانيه، در اوقات تفكر، تامل آزاد رخ داده و در صورت تمركز حواس و توجه قطع می‌شوند و بالاخره ريتم‌های بتا با تناوب 13 الی 22 دور در ثانيه، ظاهرا منحصر به نواحی جلوئی مغز، يعنی جايی كه فعاليت‌های پيچيده مغزی رخ می‌دهد هستند. امواج آلفا امواج بسيار مهمی هستند كه به وسيله هانس‌برگر آلمانی كشف شدند و به گفته وی با نوعی هوشياری و خودآگاهی معطوف به درون ظاهر می‌شوند و تغييرات فيزيولوژی مهمی در بدن ايجاد می‌كنند مثل تمركز و يادگيری. ميدان مغناطيسی بدن و امواج مغزی در معرض خطر حتما تا به حال ‌درباره خطرات گوشی‌های موبايل يا زندگی در نزديكی نيروگاه‌های برق چيزهايی شنيده‌ايد. بنابر تحقيقات پروفسور لای امواج مغناطيسی كه از نيروگاهای برق يا وسايل برقی مثل سشوار و ريش‌تراش برقی و...ساتع می‌شود به دی ان ای سلول‌های مغزی آسيب می‌رساند و قابليت ترميم را در آنها از بين می‌برد. ميدان‌های مغناطيسی خارجی علاوه بر آسيب به دی ان ای مغز اثر منفی ديگری به بدن دارند. اين ميدان‌ها باعث اختلال در ميدان مغناطيسی طبيعی بدن می‌شوند. همان‌طور كه می‌دانيد نزديك به 70%از بدن مارا آب فراگرفته و مولكول‌های آب به صورت دو قطبی هستند و زمانی‌كه ما در معرض يك ميدان مغناطيسی خارجی قرار می‌گيريم، اين مولكول‌ها در جهت آن ميدان قرار می‌گيرند و اين پديده باعث می‌شود نظم ميدان مغناطيسی ما به هم بريزد. علاوه بر عوامل خارجی يك‌سری عوامل داخلی نيز وجود دارند كه باعث می‌شوند اختلال در ميدان بدن ايجاد شود. مهم‌ترين آنها بارهای الكتريكی هستند كه هنگام بارش بار در عصب در اطراف آن به وجود می‌آيند و به صورت الكتريسيته ساكن در بافت‌های بدن ذخيره می‌شوند و ميدانی كه در اطراف اين بارها به وجود می‌آيند در ميدان بدن ايجاد خلل می‌كنند. اين‌ بارها به خصوص در نقاطی كه تراكم اعصاب بيشتر است ذخيره می‌شوند و به دليل اين كه هم تراكم زيادی دارند و هم در نزديكی عصب‌های بيشتر و مهم‌تری قرار دارند برای بدن به شدت مضر هستند. از جمله اين نقاط ناحيه سر و دست‌ها و قسمت مچ پا به پايين است و در بين اين سه قسمت، سر اهميت ويژه‌ای دارد چون بارهای ذخيره شده در آن علاوه بر ايجاد خلل در ميدان مغناطيسی مغز باعث اغتشاش در امواج مغزی نيز می‌شوند. به ظاهر ما روزانه تنها دقايقی را در معرض ميدان مغناطيسی هستيم. مثل موبايل يا سشوار و غيره. اما در طول دوران زندگی خود در معرض ميدانی بسيار قوی هستيم و آن ميدان مغناطيسی زمين است. عوامل داخلی اغتشاش در ميدان بدن ما هم فعاليت‌های حياتی و اجتناب‌ناپذيری هستند كه در تمام طول عمر ما در جريان هستند پس چگونه می‌توان باعث خلل اين اثرات سو كه باعث اختلال در بدن ما و بيماری‌هايی مثل سرطان می‌شوند را خنثی كرد؟ در اينجاست كه بايد گفت خداوند راه‌حل تمام اين سئوالات را در يك عمل ساده كه امكان آن برای همه افراد وجود دارد و بيش از چند دقيقه هم وقت نمی‌برد و هيچ ضرری هم ندارد به انسان هديه داده و آن نماز است. نماز و ميدان مغناطيسی آنگونه كه از تصاوير به دست آمده از ميدان مغناطيسی زمين پيداست، به طور شگفت‌انگيزی اگر انسان در هر نقطه از زمين رو به قبله بايستد، ميدان مغناطيسی بدنش بر ميدان مغناطيسی زمين منطبق می‌گردد و در مدتی كه در نماز است ميدان بدنش منظم می‌شود. يكی از نكات بسيار جالبی كه پروفسور بور به آن دست يافته بود اين بود كه دريافته بود كه در بدن تمام دانشجويان مؤنث ماهی يك‌بار تغيير ولتاژ شديد ايجاد می‌شود و ميدان بدن به منظم‌ترين حالت خود می‌رسد و شايد به همين دليل است كه زنان نيازی ندارند در اين مدت نماز بخوانند. اخيرا هم كشف شده است كه قلب زنان منظم‌تر و قوی‌تر از مردان می‌زند و دليل آن همين تغيير ولتاژ است. نماز و بارهای الكتريكی همانطور كه قبلا اشاره شد بارهای زائدی كه در اثر تحريكات الكتريكی اعصاب به وجود می‌آيند هم برای ميدان بدن و هم بر امواج مغزی اثر سوء دارند و اين اثرات در نواحی‌ كه اعصاب در آن تحرك بيشتری دارند، خطرات جدی‌تری ايجاد می‌كنند و بايد هرچه سريع‌تر از آن نواحی دور شوند. به طرز حيرت‌آوری می‌بينيم كه اين نواحی دقيقا نواحی هستند كه در وضو شسته می‌شوند و بنابر تحقيقات صورت گرفته بهترين راه دفع اين بارهای زائد استفاده از يك ماده رساناست كه سريع‌ترين و ارزان‌ترين و بی‌ضررترين ماده برای اين كار آب است و جالب اينجاست كه آب هرچه خالص‌تر باشد سريع‌تر بارهای ساكن را از بدن ما به اطراف گسيل می‌دهد و هيچ مايعی مثل آب خالصی كه در وضو به انسان سفارش شده اين اثر را ندارد. نماز و امواج مغزی با دفع بارهای زائد بدن در وضو امواج مغزی در ايده‌آل‌ترين حالت قرار می‌گيرند. علاوه بر آن حالت تمركزی كه در هنگام نماز در انسان به وجود می‌آيد، تشعشع امواج آلفا را به اندازه قابل توجهی بالا می‌برد و توانايی مغز را در توليد اين امواج زياد می‌كند. منبع:خبرگزاری قرآنی ایرا

تعداد صفحات : 28

درباره ما
Profile Pic
باسلام دراین وبلاگ سعی شده فعالیت های کانون فرهنگی و هنری اباصالح (عج) و همچنین گوشه ای از اخبار و رویدادهای روستای دهنو سلیم آباد از بخش ششتمد را به اطلاع شمابرسانیم ، .لطفاً نظرات سازنده ی خودرا برای ما ارسال نمایید . با تشکر مدیر سایت - دهنوی 09157069539
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب سایت
    مطالب پر بازدید مطالب جدید مطالب تصادفی
    سامانه پیام کوتاه روستای هنو

    چنانچه شماره همراه شما در سامانه پیامکی روستای دهنو ثبت نشده جهت ثبت آن و دریافت اخبار  و اطلاعیه های پیرامون روستای دهنو نام و نام خانوادگی خود را از طریق تلفن همراه خود به شماره زیر ارسال کنید

    50002210002073

    آمار سایت
  • کل مطالب : 108
  • کل نظرات : 44
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 59
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 69
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 351
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 737
  • بازدید ماه : 359
  • بازدید سال : 92,370
  • بازدید کلی : 712,376