close
تبلیغات در اینترنت
دهنو سليم آباد سایر

درباره سايت
روستای دهنو سلیم آباد بخش ششتمد
باسلام دراین وبلاگ سعی شده فعالیت های کانون فرهنگی و هنری اباصالح (عج) و همچنین گوشه ای از اخبار و رویدادهای روستای دهنو سلیم آباد از بخش ششتمد را به اطلاع شمابرسانیم ، .لطفاً نظرات سازنده ی خودرا برای ما ارسال نمایید . با تشکر مدیر سایت - دهنوی 09157069539

کدستان



مطالب سایت
مطالب پر بازدید مطالب جدید مطالب تصادفی
سامانه پیام کوتاه روستای هنو

چنانچه شماره همراه شما در سامانه پیامکی روستای دهنو ثبت نشده جهت ثبت آن و دریافت اخبار  و اطلاعیه های پیرامون روستای دهنو نام و نام خانوادگی خود را از طریق تلفن همراه خود به شماره زیر ارسال کنید

50002210002073

اوقات شرعی به وقت سبزوار
شماره حساب کانون فرهنگی اباصالح
کسانی که تمایل دارند جهت برگزاری برنامه های بهتر و جذاب تر میتوانند در حد توان کمک های نقدی خود را به شماره حساب 5445570135 به نام کانون فرهنگی و هنری اباصالح مسجد جامع روستای دهنو نزد بانک تجارت واریز نمایند
شماره حساب انجمن خیریه روستای دهنو

شماره حساب انجمن خیریه روستای دهنو نزد پست بانک

5633441347687311

شماره کارت جهت کارت به کارت کردن

6277601835800887

گروه تلگرام روستای دهنو

کسانی که قصد عضویت در گروه تلگرام روستای دهنو را دارند شماره و درخواست خود را به سامانه پیامکی زیر ارسال کنند

50002210002073

آلبوم تصاویر
آلبوم تصاوير

تصاوير خود را براي ما ارسال کنيد تا در البوم سايت قرار دهيم r.dehnavi82@yahoo.com               

بازدید : 221
نويسنده : روح اله دهنوی


 

مداحی علی پیری (شوریده و شیدا ) محرم1394

دانلود


دانلود

دوشنبه 12 بهمن 1394
بازدید : 252
نويسنده : روح اله دهنوی


جهت بزرگ شدن تصویر مورد نظر روی ان کلیک کنید

با تشکر ویژه  از آقای مهدی صفرزاده جهت ارسال تصاویر

 

  

  

پنجشنبه 19 آذر 1394
بازدید : 720
نويسنده : روح اله دهنوی
دسته : سایر ,


اين بحث يکي از بنيادي ترين مباحث مطرح در طول تاريخ تفکر بشري است و همواره در امتداد قرن ها و عصرها، اذهان بسياري را به خود مشغول کرده است و بشر در طول تاريخ همواره مي خواسته تا بداند که از کجا آمده؟ براي چه آمده؟ و به کجا مي رود. به گفته مولوي:

روزها فکر من اين است و همه شب سخنم که چرا غافل از احوال دل خويشتنم

مانده ام سخت عجب کزچه سبب ساخت مرا يا چه بودست مراد وي از اين ساختنم

از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود به کجا مي روم آخر ننمايي وطنم

پس پرسش اين است که ما چرا آفريده شده ايم و هدف از خلقت انسان چيست و اگر خدا ما را نمي آفريد چه مي شد و به اصطلاح به کجاي عالم بر مي خورد؟
بايد توجه داشت که براي پاسخ به اين پرسش اساسي، متفکران مختلفي، پا به اين عرصه گذارده و در اين باره قلم فرسايي کرده اند و البته هر کدام، از زاويه خاصي بينش و جهان بيني خود پاسخ هايي را ارائه کرده اند که در اين ميان مي توان به گفتار عرفا و متکلمان و فلاسفه اشاره کرد که هر گروه خود نيز گاه داراي رويکرد ها و تبيين هاي متفاوت و مختلفي در اين باره هستند که ما براي پرهيز از طولاني شدن سخن از ذکر بسياري از مطالب صرف نظر کرده و به معرفي منبع، تتبع در اين باره را به شما واگذار مي کنيم و در عين حال براي آن که دورنمايي از بحث در دسترس ما قرار گيرد به يک تبيين از فلاسفه و يک تبيين از متکلمان درباره فلسفه آفرينش انسان و جهان بسنده کرده و پايان سخن را به تبيين قرآن از فلسفه خلقت اختصاص مي دهيم.
نظريه فلاسفه: فلاسفه اسلامي هدف آفرينش انسان را بر مبناي فياضيت الهي مطرح مي سازند. به اين بيان که خدا، هستي مطلق و وجود صرف است و از جميع کمالات وجودي نيز برخوردار است. چنين وجودي منشأ و سرچشمه تمام خيرات و فضايل و کمالات است ذات احديت واجد همه صفات کماليه است و هيچ نقص و عيبي در ذات او راه ندارد و همه صفاتش عين ذات متعالي وي هستند ذات واجب الوجود از آن جهت که کامل و تمام است، فياض علي الاطلاق است چرا که لازمه کمال، فياضيت است و هر موجودي که کامل باشد فياض نيز هست و هر موجودي که ناقص باشد از فيض بخشي تهي است، بنابراين فياضيت مطلقه حق تعالي ايجاب مي کند فيض بخشي را و جهان آفرينش نيز محصول عاليه فيض اوست خدا = واجب الوجود --> دارا بودن همه صفات و کمالات --> فيض بخشي يکي از کمالات است --> آفرينش جهان نتيجه صفت فياضيت است (نصري، عبدالله، فلسفه خلقت انسان، مؤسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر، چاپ دوم، 1379).
پس آنچه از مبدأ وجود صادر مي شود، صدورش براساس فيض وجودي آن مبدأ است. از آنجا که همه موجودات از ذات احديت کسب فيض مي کنند، هيچ يک از آنها به هيچ وجهي از وجوه، نه سبب وجود اوست و نه غايت وجود او و نه موجب کمالي براي اوست. چرا که درغير اين صورت نمي توان از خدا به عنوان وجودي کامل و مطلق ياد کرد.
نظريه متکلمان:
متکلمان معتزلي معتقدند که خلق موجودات بر خداوند واجب است؛ يعني آفرينش موجودات از سوي حق تعالي براساس ضرورت انجام گرفته است. در بحث از فاعليت حق تعالي و کيفيت افعال وي معتزله معتقدند که صدور فعل از خدا براي رسيدن به اغراض و غاياتي زايد بر ذات است يعني غرض از فعل حق تعالي رساندن خير و منفعت به بندگان است نه به ذات خود تا اشکال استکمال نفس ذات پيش آيد.
توضيح آن که: اگر غرض زايد بر ذات، به خود خداوند بازگشت کند لازمه آن اين است که خداوند بعد از رسيدن به هدف خود استکمالي در ذاتش ايجاد شود و اين هم با کمال ذاتي حق تعالي منافات دارد چرا که بايد قبلا در ذات خداوند نقص فرض شود تا پس از صدور فعل و رسيدن به غايت آن، آن نقص برطرف شود در حالي که مي دانيم وجود خداوند سراسر خير است و کمال و تصور نقص نيز در ذات وي با توحيد منافات دارد، بنابراين، غرض زايد بر ذات بايد حتما به بندگان برگردد نه به وي تا به اشکالي برنخوريم. يعني هدف خداوند از خلقت اين بوده که به موجودات خير و منفعت برساند.

من نکردم خلق تا سودي کنم بلکه تا بر بندگان جودي کنم

(نصري، عبدالله، فلسفه آفرينش، ص 416، دفتر نشر معارف، چاپ اول 1382).
هدف آفرينش از ديدگاه قرآن:
در چند آيه از قرآن به فلسفه خلقت اشاره شده که خلاصه وار به آنها مي پردازيم:
1. «اني جاعل في الارض خليفه ؛ همانا من روي زمين جانشين قرار خواهم داد» (بقره، آيه 30) .
اين آيه که پيرامون خلقت انسان است هدف از آفرينش انسان را خلافت و جانشيني خدا معرفي مي کند. منظور از جانشيني خدا نيز اين است که خداوند پرتوي از صفات خود را در درون انسانها به وديعه نهاده است که اگر اين استعدادها به فعليت برسند، انسان به والاترين مراحل کمال دست خواهد يافت. بنابراين طبق اين آيه، هدف از خلقت، «انسان کامل» است.
2. «ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون؛ و من جن و انس را نيافريدم مگر آن که مرا عبادت کنند» (ذاريات، آيه 56).
بنا بر آيه فوق، هدف خلقت انسان، عبادت و بندگي خداست يعني انسان بايد تن به بندگي خدا و عبوديت وي داده و جز در برابر او در برابر هيچ کس سر فرود نياورد، بايد توجه داشت که منظور از عبادت صرف نماز و روزه و ساير فروعات و اذکار نيست بلکه طبق جهان بيني قرآن هر حرکت و عمل مثبتي که از انسان صورت گيرد به شرط آن که به انگيزه قرب ربوبي و براساس ارزش ها و تکاليف الهي باشد آن عمل و حرکت عبادت است.
3. «انا لله و انا اليه راجعون؛ ما از خداييم و بازگشت ما به سوي اوست» (بقره، آيه 156).
آيه مزبور هم مبدأ انسان را خدا مي داند و هم مقصد وي را، چه آن که آغازش از خداست و پايان و سرانجامش نيز به سوي اوست بر طبق اين آيه، هدف انسان سير به سوي خداست.
سير به سوي خدا، يعني اين که انسان، مراتب وجودي را طي کرده و با «شدن هاي» خويش، خود را به سوي هستي مطلق کشاند.
4. «الذي خلق الموت والحيوه ليبلوکم ايکم احسن عملا و هوالعزيز الغفور؛ او کسي است که مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد که کدامتان داراي عمل بهتر هستيد و او عزيزي آمرزنده است» (ملک، آيه 2).
بنابراين آيه هدف از آفرينش وجود انسان هاي نيکوکار بوده است و هر انساني که از عمل نيکوتري برخوردار باشد خود را به هدف آفرينش نزديکتر ساخته است. در حقيقت اين آيه هدف خلقت را نيل انسانها به کمال وجوديشان دانسته است.
نکته:
در برخي آيات قرآن، انسان، به عنوان هدف نهايي خلقت معرفي شده است:
«هو الذي خلق لکم ما في الارض جميعا؛ او کسي است که آنچه در زمين است براي شما خلق کرد» (بقره، آيه 29).
«الذي جعل لکم الارض فراشا والسماء بناء؛ کسي که براي شما زمين را گسترده و آسمان را برافراشت» (بقره، آيه 22).
نتيجه گيري:
همانگونه که ديده شد خداوند متعال خلقت جهان را به خاطر انسان معرفي مي کند واز طرفي هدف از خلقت انسان، رسيدن وي به کمالات خود و به فعليت رساندن ظرفيت ها و توانايي ها و حصول و دستيابي به قرب ربوبي و در يک کلام هدف آفرينش، انسان کامل است. از اين روست که در بعضي احاديث پيامبر گرامي اسلام به عنوان هدف آفرينش معرفي شده است «لولاک لما خلقت الافلاک؛ اگر تو نبودي افلاک را نمي آفريدم» (محمد باقر، مجلسي، بحارالانوار، ج 16، ص 405، مؤسسه الوفاء، بيروت، لبنان، 1404).
از آنجا که پيامبر(ص) و امام(ع) کاملترين افراد بشر هستند و غايت خلقت نيز تحقق کاملترين افراد است پس گويي پيامبر و امام غايت وهدف خلقت هستند همانگونه که ملاحظه شد آيات مختلف قرآن درباره فلسفه خلقت اگر چه هر يک بياني به ظاهر مستقل دارند اما در همه آنها يک روح واحد به عنوان هدف از خلقت انسان حاکم است که در يک کلام مي توان از آن به نام «انسان کامل» (1) ياد کرد که به بالاترين مقام قابل دستيابي براي بشر که همان قرب ربوبي است دستيافته است. منظور از قرب ربوبي (2) اين است که آدمي به مقامي برسد که ربط خود را به خدا دريابد. دريابد که سراسر موجودات عالم آفرينش عين ربط به او هستندو فقر خويش و وابستگي خود به خدا را درک کند که اين امر، درکي حضوري و عرفاني و شهودي است نه حصولي يعني انسان به آن مقامي دست يابد که به جز خدا به هيچ چيز ديگر توجه نداشته باشد وجود او عين خلوص شده و هيچ عملي از او جز براي رضا خدا سر نزد. انساني که به اين مقام دست يابد هيچ گونه استقلالي براي خود قايل نبوده و در يک ارتباط دائمي و شهود عرفاني با خدا به سر مي برد و در اين مقام و مرتبه است که ديگر اثري از خود و خودنمايي خويشتن براي او باقي نيست، هر چه هست خداست و بس.
خلاصه آن که روشن شد که هدف از خلقت انسان، ترقي و صعود و پيوستن به هستي مطلق و محو شدن در کمالات الهي و قرب ربوبي است و هيچ دستاوردي براي بشر و هيچ موجود ديگري بالاتر از اين امر نمي توان يافت و همين هدف، راز خلقت جهان و انسان است. پس بايد حيات نفساني را فرصتي الهي و عنايتي رباني براي خود بدانيم که در اختيار هيچ موجود ديگري نهاده نشده است که در صورت حرکت صحيح و استفاده بهينه از آن متضمن وصول به مراتبي است که هيچ موجودي حتي ملائک نيز ياراي وصول به آن را نخواهند داشت.

پي نوشت ها:
-واعظي،احمد، انسان از ديدگاه اسلام، فصل پنجم، سمت، چاپ اول، 1377.
- رجبي، محمود، انسان شناسي، فصل نهم، انتشارات مؤسسه امام خميني، چاپ اول، 1380.
- فرازهايى از اسلام، علامه طباطبايى،
- تكامل اجتماعى انسان، مرتضى مطهرى،.
- عدل الهى، استاد مطهرى،
براي مطالعه بيشتر ر.ک: نصري، عبدالله، فلسفه آفرينش، دفتر نشر معارف، چاپ اول، 1382.

 

 

دوشنبه 19 تير 1391
تبلیغات بنری ............................... سالانه 20000 تومان


filesell


تبلیغات متنی ----------------------- سالانه 10000 تومان

خدمات اشپزخانه اسماعیلی (کلانتر)درخدمت شماهم ولایتی های عزیز می باشد ازتخفیف های این اشپزخانه بهره مند شوید- سبزوار میدان امام حسین 09155710240 اسماعیلی


مصالح فروشی دهنوی با ارائه انواع مصالح ساختمانی در خدمت شما عزیزان می باشد- آدرس : روستای نصرآباد خلیل آباد 09159316587



ويدئو کلوپ

فيلم هاي خود را براي ما ارسال کنيد تا در ويدئوکلوپ سايت قرار دهيم

محرم 1394

منبر شیخ اسماعیل مشفقی 1394

تضاهرات روز قدس 1394

همدلی(94فوتبال دهنو و قلعه میدان)


طبيعت و آبشار روستاي دهنو


فوتبال پيرمردهاي روستاي دهنو1386


محفل انس با قرآن حسينيه روستاي دهنو 1389


1390کاروان پياده روستاي دهنو


مراسم روز عاشورا 1389


1392 کاروان پياده روستاي دهنو


جشن ميلاد امام حسن 1392


تظاهرات روز قدس 1392


عاشوراي 1393


مداحي زيبا از برادران مشفقي 1393


مداحي زيبا از اسماعيل مشفقي 1392


مداحي زيبا ازعلي پيري 1392


کاروان پياده 1393

جهت مشاهده ي ليست تمام ويدئوها ي موجود در ويدئو کلوپ اينجا کليک کنيد
آمار سايت

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 165
کل نظرات کل نظرات : 40
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاين افراد آنلاين : 2
تعداد اعضا تعداد اعضا : 56

کاربران آنلاين کاربران آنلاين

آمار بازديد آمار بازديد
بازديد امروز بازديد امروز : 56
بارديد ديروز بارديد ديروز : 229
ورودي امروز گوگل ورودي امروز گوگل : 0
ورودي گوگل ديروز ورودي گوگل ديروز : 0
بازديد هفته بازديد هفته : 508
بازديد ماه بازديد ماه : 1,859
بازديد سال بازديد سال : 36,652
بازديد کلي بازديد کلي : 198,630

استخدامی
تبلیغات


Code Center